Del 2: När du börjar arbeta

Nu när du har börjat arbeta finns det några saker du behöver veta om förmåner, frånvaro, löneutbetalning och arbetsmiljö.

5. Förmåner

Oavsett anställningsform så har du möjlighet att få friskvårdbidrag. Friskvårdbidraget är 1500 kronor per år.

Att tänka på när det gäller friskvårdbidrag är att datum på kvittot som lämnas in måste avse en period där du är anställd hos oss. För att det ska räknas som en anställningsperiod behöver du ha arbetat några pass under perioden.

Exempel: 

Du signerar anställningsavtalet den 1 maj, första gången du arbetar är i julimånad och då arbetar du 8 pass.

  • Då kan du få ut friskvårdsbidrag som avser juli månad
  • Du kan inte få friskvårdsbidrag som avser juni månad.

Prata med din administratör eller chef om du vill nyttja bidraget.

När du arbetar hos oss så är du försäkrad via jobbet. Afa försäkring är vårt försäkringsbolag. Våra försäkringar gäller för dig om du:

  • Skadas i arbetet: Arbetsskadeförsäkringen(TFA-KL) kan ge dig rätt till ersättning för kostnader vid arbetsskada och arbetssjukdom.
  • Blir sjuk: Sjukförsäkringen (AGS-KL) kan till exempel ge dig dagsersättning efter dag 15 om du inte har haft rätt till sjuklön. Om du istället har haft rätt till sjuklön så kan dagsersättning begäras efter dag 90.

6. Frånvaro

När du är sjuk eller måste stanna hemma på grund av vård av barn kontaktar du alltid din arbetsplats direkt. Rutiner för sjukanmälan och hur det registreras i systemet kan variera mellan arbetsplats och arbetsplats, därför är det viktigt att du stämmer av med din chef eller administratör hur frånvaro ska meddelas.

När du blir sjuk kan du har rätt att få ersättning från Eslövs kommun, så kallad sjuklön. För att få sjuklön utbetald från Eslövs kommun måste du som timanställd:

  • arbetat minst 14 arbetspass.
  • mellan arbetspassen får det inte ha gått mer än 14 dagar.
  • mellan det senaste arbetade passet och frånvaro får det heller inte gått mer än 14 dagar.

Om du har rätt till sjuklön så får du sjuklön för passen du har inbokat i kalendern under din sjukfrånvaro. Om det skulle vara så att du får en fråga om att arbeta ett pass men att tackar nej på grund av sjukdom, då har du inte rätt till sjuklön för den dagen.

Om sjuklön ska betalas ut registreras detta av din arbetsplats i eCompanion Portal. Sjuklön dag 1-14 är 80 % av lönen minus karensavdrag som motsvarar 20 % av sjuklönen under genomsnittlig arbetsvecka.

Ersättning när sjuklön inte betalas ut från Eslövs kommun

Om du inte har rätt till sjuklön:

  • ska du direkt sjukanmäla dig till Försäkringskassan för att begära ersättning.
  • har du fortfarande rätt till semesterersättning för inbokade pass under frånvaro.

Exempel på utbetald sjuklön från Eslövs kommun:

Du arbetar 14 arbetspass under vecka 1-3, du är sedan ledig vecka 4. Vecka 5 har du inbokade pass på onsdag och torsdag men blir sjuk- rätt till sjuklön eftersom du har arbetat 14 dagar och inte har ett uppehåll som är längre än 14 dagar. 

Vecka Antal boka/arbetade pass Veckodag Rätt till sjuklön?
Vecka 1 5 Måndag-fredag
Vecka 2 5 Måndag-fredag
Vecka 3 4 Måndag-torsdag
Vecka 4 Ledig
Vecka 5- Sjuk 2 inbokade pass Onsdag- torsdag Ja

Du arbetar 14 arbetspass under vecka 1-3, du är sedan ledig vecka 4 och 5. Vecka 6 har du inbokade pass på onsdag och torsdag men blir sjuk- inte rätt till sjuklön eftersom ledigheten/uppehållet under vecka 4-6 är mer än 14 dagar. 

Vecka Antal boka/arbetade pass Veckodag Rätt till sjuklön?
Vecka 1 5 Måndag-fredag
Vecka 2 5 Måndag-fredag
Vecka 3 4 Måndag-torsdag
Vecka 4 Ledig (7 dagar) Måndag-söndag
Vecka 5 Ledig (7 dagar) Måndag- söndag
Vecka 6- Sjuk 2 inbokade pass Onsdag- torsdag Nej

Du arbetar 14 arbetspass under vecka 1-6. Vecka 4 och 5 har du varit ledig, men uppehållet mellan passen har varit kortare än 14 dagar därför räknas det till samma period. Du är återigen ledig under vecka 7. Vecka 8 har du ett inbokat pass på tisdag men blir sjuk- rätt till sjuklön

Vecka Antal boka/arbetade pass Veckodag Rätt till sjuklön?
Vecka 1 5 Måndag-fredag
Vecka 2 2 Måndag-tisdag
Vecka 3 Ledig Måndag-söndag
Vecka 4 5 Måndag-fredag
Vecka 5 Ledig Måndag- söndag
Vecka 6 2 Onsdag- torsdag
Vecka 7 Ledig Måndag- söndag
Vecka 8- sjuk 1 inbokat pass Tisdag Ja

7. Inför löneutbetalning

Din lön utbetalas normalt den 27:e nästkommande månad. Infaller den 27:e på helgen betalas lönen ut närmaste vardagen före. Det innebär till exempel att om du har arbetar i april så kommer lönen betalas den 27:e maj.

Som timavlönad är det extra viktigt att du stämmer av så att din löneutbetalning blir rätt. Din löneutbetalning sker vanligtvis den 27:e nästkommande månad.  Som timavlönad ansvarar du för att kontrollera:

  • att din frånvaro är registrerad
  • att dina arbetspass är inlagda och att arbetade timmar stämmer

Om något inte stämmer kontakta din chef eller din administratör. Arbetad tid och frånvaro förs över för löneutbetalning den 10:e den nästkommande månaden. Så stäm gärna av i slutet på varje månad så din löneutbetalning blir rätt.

Exempel: Om du arbetar i mars, stäm av din arbetad tid och frånvaro 31 mars. Den 10 april går överföringen och då kommer det som finns i eCompanion Portal bli underlag för löneutbetalning. 

I Eslövs kommun får du din lönespecifikation digitalt, så kallad e-lönespecifikation.

I eCompanion Portalen kan du se vilka utbetalningar och avdrag som vi som arbetsgivare har gjort. Uppgifterna hittar du under fliken mina sidor/lönespecifikation.

Din slutgiltiga lönespecifikation hittar du på, www.sparbankenskane.se/edokument. För att kunna logga in behöver du ha BankID eller Mobilt BankID.

På e-lönespecifikationen ser du även eventuella avdrag för tex fackavgift, försäkringar du gett berörd part godkännande till att dra från din lön. Denna typ av avdrag är inget som löneenheten ser, inte heller banken.

När du är timanställd får du inte semesterdagar utan istället en så kallad semesterersättning, ett extra tillägg på lönen. Semesterersättningen är 12 procent på den lön du har tjänat totalt och betalas ut med varje månadslön.

8. Arbetsmiljö

Det är viktigt för oss att det finns en god arbetsmiljö på våra arbetsplatser. Arbetsmiljön omfattar  allt som påverkar oss fysisk, socialt och organisatoriskt på jobbet. Arbetsmiljöarbetet styrs i grunden av Arbetsmiljölagen och den omfattar alla som är anställda.

Att arbeta med vår arbetsmiljö ska vara en del i vårt dagliga arbete, även kallat systematiskt arbetsmiljöarbete. Vi arbetar gemensamt med arbetsmiljö för att förhindra att du som medarbetare blir sjuk eller skadas i ditt arbete.

Vid arbete har du rätt till 11 timmar dygnsvila. För att kunna säkerställa detta så kommer du ha ett fastställt dygnsbryt. Genom det fastställda dygnsbrytet fastställs en 24-timmarsperiod, inom denna 24-timmarsperiod ska du ha 11 timmar dygnsvila. Förenklat innebär det att efter avslutat pass behöver du ha dygnsvila i 11 timmar och först efter det kan du gå in och arbeta igen.

Vid arbete har du rätt till 36 timmars veckovila under en sjudagarsperiod. Vilken sjudagarsperiod du har styrs av startdag för beräkningen. Till exempel om din startdag för veckovila är måndag, så ska du ha 36 timmars sammanhängande ledighet måndag-söndag.

Respektive verksamhet ansvarar för att informera dig vilket som är ditt dygnsbryt och veckobryt.

Du som timanställd är också en del i vårt arbete för en säker arbetsmiljö. Du bidrar genom att:

Utifrån arbetsmiljön finns det vissa riktlinjer och rutiner. Syfte med våra riktlinjer och rutiner är att säkerställa en god arbetsmiljö.

Vissa rutiner gäller för hela kommunen, medans andra är anpassade utifrån verksamhet. Rutinerna kan beskriva hur vissa saker ska utföras eller hur situationer ska hanteras. Det är viktigt att du följer rutinerna som finns.

Stäm av med din chef eller administratör om det finns rutiner som är särskilt viktiga på er arbetsplats.

Våra riktlinjer för rökfri arbetstid gäller för hela kommunen. Riktlinjerna innebär i korthet att du inte får röka under den tid som du arbetar eller har paus. Lunchtid räknas inte in som arbetstid.

Sluta-röka-bidrag

Utifrån beslutet om rökfri arbetstid erbjuder Eslövs kommun ett sluta-röka-bidrag till alla medarbetare. Bidraget är högst 1500 kronor per anställd och kalenderår.

Likt friskvårdsbidraget behöver datumet på kvittot som lämnas in avse en period där du är anställd hos oss. För att det ska räknas som en anställningsperiod behöver du ha arbetat några pass under perioden.

Mer information om rökfri arbetstid och sluta-röka-bidraget hittar du på kommunens intranät.

Trafiksäkerhet ingår i kommunens arbetsmiljöarbete och gäller för hela kommunen. Arbetsgivaren har ett övergripande ansvar för trafiksäkerheten för de medarbetare som kör fordon i tjänsten. Som medarbetare har du också ett ansvar för att färdas så trafiksäkert som möjligt.

När du kör bil ska du:

  • följa trafikregler och vara ett gott föredöme i trafiken
  • följa kommunens Alkohol- och drogpolicy och inte låta alkohol eller droger på något sätt påverka arbetet.
  • själv bedöma om du, på grund av att du tar något läkemedel, klarar av att framföra fordon trafiksäkert eller inte. Vissa läkemedel försämrar omdömet, reaktionsförmågan och koncentrationsförmågan.
  • vara uppmärksam på risker i arbetsmiljön och rapportera dem till närmsta chef.

När du cyklar ska du:

  • följa trafikregler och vara ett gott föredöme i trafiken
  • använda cykelhjälm.

Mer information om Rutin för trafiksäkerhet hittar du på kommunens intranät.

Ibland kan något oförutsett inträffa i ditt dagliga arbete. När detta händer är det viktigt att du rapporterar händelsen i vårt arbetsmiljösystem, KIA. KIA når du  via kommunens intranät. Att rapportera arbetsskador, tillbud och riskobservationer är en del i vårt förebyggande arbetsmiljöarbete.

Exempel:

  • Du ser att utrymningsvägen i korridoren är blockerad med ett bord- riskobservation
  • Golvet är blött och du halkar med du skadar dig inte- tillbud
  • Du lyfter en låda och sträcker ryggen- Olycksfall

Varför är det viktigt att rapportera arbetsskador, tillbud och riskobservationer?

Risobservationer och tillbud är händelser där ingen skada har skett. Även om det kan kännas konstigt är det viktigt att dessa händelser rapporteras så att chefen kan utreda och åtgärda händelsen. Genom att åtgärda riskobservationer och tillbud kan vi undvika att situationen längre fram kan leda till en arbetsskada.

När det gäller arbetsskador så har chefen ett ansvar att åtgärda för att minska risken för att en arbetsskada inträffar igen, för att kunna göra detta behöver chefen få information om vad som har inträffat. När en arbetsskada har inträffat har du som medarbetare också möjlighet att begära ersättning från försäkringskassan och vårt försäkringsbolag afa försäkring, för att kunna göra detta behöver arbetsskada vara registrerad hos oss.

Reportage från prevent om tillbud och olyckor

Gå till avsnittet ”Efter några månaders arbete”

Gå tillbaka till avsnittet ”Kom igång”